رشوانلو

هر گَپَک ژَ دَرَک

رشوانلو

هر گَپَک ژَ دَرَک

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

بهار چهره طبیعت را تغییر می دهد و سر سبزی گیاهان روییده در مناطق مختلف شادابی خاصی را به ارمغان می آورد.

جایگاه گیاه چریش در دشت های خراسان شمالی

در دشت های خراسان شمالی هم در فصل بهار تحول خاصی ایجاد می شود و با رویش انواع گیاهان سرسبز و معطر، مردم این استان به این دشت ها می روند واز گیاهانی که هر یک خواص دارویی و خوراکی بی شماری دارند را جمع آوری می کنند.

یکی از انواع گیاهان خودرو در این شهرستان گیاهی است که در میان شهروندان بجنوردی به چریش ( (Cherishمعروف است. رویش این گیاه همزمان با فصل بهار آغاز می‌شود و مدت زندگی آن حدود دو ماه در فصل بهار است.

هر بوته این گیاه چندین برگ دارد که مانند سبزی تره حالت ناودانی دارند و مجموع این برگ ها در قسمت انتهایی در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده‌اند.

گیاه چریش در فصل بهار در اکثر سبزی فروشی های استان به چشم می خورد و طرفداران مخصوص به آن جایگاه خاصی را در خراسان شمالی به این گیاه بخشیده است. به این دلیل که این گیاه طرفدار زیادی دارد علاوه بر این که در این دو ماه آن را به صورت تازه مورد استفاده قرار می دهند اغلب به مقدار زیاد خریداری می کنند و یا از دشت ها جمع آوری کرده و آن را برای فصل های سرد در فریزر نگه داری می کنند.

 

 

این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی اش قابلیت دارویی نیز دارد که در زیر به برخی از خواص آن اشاره می کنیم:

علاوه بر مصرف دارویی آن به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان ارزش آن مضاعف می‌شود و در طب سنتی برای مداوای عوارض لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری‌از ریزش مو و تقویت پیازمو نیز کاربرد دارد.

 

مصارف غذایی این گیاه شامل آش و نان مخصوص آن است که طرز تهیه آنها در بخش های بعدی تقدیم تان می شود.

 

انتهای پیام/

  • a.r rashvanlui